Auktioner

Vi svarar på era frågor

Att auktionera är inte alltid lätt, därför har vi svarat på de vanligaste frågorna åt er här nedan.

Vad är ett utropspris?

Ett utropspris är ett riktmärke för värdet på auktionsobjektet. Detta är ofta baserat på tidigare försäljningar av liknande objekt. Slutpriset kan bli högre och lägre beroende på hur budgivningen avslutas.

Vad kostar det att köpa från Drott Auktioner?

Vi tar en provision från köparen. Dock kommer du som kund alltid kunna se det slutgiltiga priser efter provision innan ni köper varan. 
Alla avgifter är inkl moms.

Vilka blir mina konsekvenser om jag missar utlämningsdatumet?

Om ni skulle få förhinder och inte har möjlighet att hämta ut era föremål bör ni alltid kontakta oss så vi är informerade om situationen. Om du skulle missa ditt utlämningsdatum så kan vi ta ut en avgift för detta. Avgiften kommer baseras på föremålets storlek.

Hur gör jag om jag vill buda på en auktion?
Börja med att registrera dig som kund hos oss vilket går på några minuter. Detta är kostnadsfritt.
För att få en mer utförlig guide kring hur du registrerar dig hos oss kan ni gå via denna länk.
Kan ni skicka ut mitt auktionsmål?

Vi har absolut möjlighet att leverera era auktionsmål med olika typer av leveransmetoder. Ni kommer bli debiterade för fraktkostnaden. Beroende på hur stort ert föremål är kan kostnaderna variera.

Om ni har ytterligare frågor kring hur vi hanterar era leveranser eller kostnader kring dessa kan ni ringa eller maila till oss.

Hur gör jag om jag vill reklamera ett föremål?
Om ni köpt ett föremål hos oss som gått sönder i transporten har ni möjlighet att göra en reklamation. Notera att ni endast kan få ersättning av oss om ni har valt en fraktlösning som är försäkrad.
 
Om ni har fler frågor kring reklamation kan ni enklast nå oss via mail eller telefon.
Har jag möjlighet att dela upp mitt köp i flera delar?

Självklart han ni möjlighet att dela upp ert köp hos oss. Som många andra parter förstår vi att de inte alltid är lätt att betala hela summan på en gång.

Om ni behöver dela upp er betalning på ert auktionsmål kan ni alltid höra av er till oss för att få mer information kring hur vi hanterar delbetalningar.

Hur fungerar tjänsten "maxbud"?

Maxbud fungerar på så vis att du lägger in det maximala beloppet du är villig att betala för auktionsvaran. Därefter sköter datorn budgivningen.

Detta betyder att datorn hjäper dig att successivt buda på en vara tills den når ditt maxbud. Om varan går över ditt maxbud så har du förlorat auktionen. Om auktionsvaran däremot går för ett lägre pris än ditt maxbud så har du vunnit auktionen.

Ni startade auktionen igår men idag har det skett en ändring i beskrivningen på auktionsföremålet.

Om det är så att vi inser att det blivit missledande information eller om vi fått in ny färsk information om föremålet kan produktbeskrivningen ändras. 

Om budet sedan innan är det vinnande budet har vinnaren möjlighet att kontakta oss om de inte längre skulle vilja genomföra köpet på föremålet. 

Måste jag kontakta er för att beställa frakt på min vara?
Nej. Eftersom att många av våra budgivare bor utanför vårt auktionsområde så kommer vi tillhandahålla frakt från början. Om ni inte behöver frakta ert föremål utan vill hämta de själva, kan ni alltid höra av er till oss för att informera oss om detta.
Vad betyder begreppet "mått bildyta" och "mått på pannå & duk"?

Mått på pannå: Detta är de totala mått av träskivan sett från tavlans baksida exkl ram.

Mått på duk: Är det totala måttet av duken inklusive spännram sett från tavlans baksida exklusive tavlans ram.

Hur kan ett föremål vara daterat innan auktionen öppnat?
Om föremålets bud inte kommit fram till bevakningspriset så kommer säljarens bevakningspris automatiskt vara ledande fram tills bevakningspriset är uppnått. 
Kan en familjemedlem eller vän hämta ut min vinst?

Vänner och familj eller andra bekanta kan självklart hämta ut era vinster åt er. Dock så måste ni informera oss i god tid innan det är dags att lämna ut era föremål.

Kan jag utgå från att objektet inte är skadat om det inte står i objektbeskrivningen?

Ja. Om det inte finns dokumenterade eller fotograferade skador på de varor ni väntas köpa så kan ni alltid utgå ifrån att varan är i oskadat skick. Skulle det mot förmodan ske något misstag så hjälper vi er självklart att reklamer varan.

Är det möjligt att få mer information om varan jag är intresserad av?

Självklart kommer vi förse er med den information ni önskar. Om ni är intresserade av ett auktionsmål kan ni alltid höra av er till oss via mail eller telefon.

Hur besiktar ni de föremål som auktioneras ut?

Alla våra objekt är på ett eller annat sätt begagnade och har självklart historia. Vi försöker alltid vara så noggranna som möjligt när vi besiktar ert objekt, på så sätt kan ni känna er trygga när ni lägger ett bud hos oss.

Vad gör jag om jag ångrar mitt köp?

Vi försöker alltid att beskriva våra föremål så noggrant som möjligt för att ni som kunder ska kunna handla säkert hos oss. 

Hos oss är det inte tillåtet att använda ångerrätten som en ursäkt till att inte betala för mitt auktionsföremål. Ångerrätten kan dock utnyttjas på de varor som är köpta på distans.

Om ni vill veta mer kring våra köpvillkor kan ni alltid ringa eller maila in till oss för mer information.

Kan jag ringa in för att lägga mitt bud?

Svar ja. Ni kan alltid ringa in och buda. Ni berättar då för vår personal vad ert maxbud är så vi har möjlighet att utgå efter detta.

Hur hanterar ni mina personuppgifter?

Vi hanterar era uppgifter med högsta säkerhet. Ni kan läsa mer om hur vi hanterar era personuppgifter på vår hemsida här.

Om jag leder budgivningen, kan jag förvänta mig att jag vinner föremålet på auktionsdagen?

Svar nej. Vi kan aldrig garantera att du kommer hem mest vinsten även om du just nu har ett ledande bud. Det vi rekommenderar för alla våra kunder är att ha telefon eller dator nära till hands när budgivningen börjar dra ihop sig. Det är vanligt att många lägger bud under de sista minutrarna som auktionen är öppen. Se därför till att du snabbt kan lägga ett högre bud om du vill ta hem vinsten.

Vad händer om jag inte betalar mina fakturor?

Om du glömmer eller inte betalar din faktura kommer vi skicka en påminnelse till dig. Om du inte betalar fakturan efter detta så kommer vi skicka vidare ditt ärende till inkasso.

Kan jag köpa presentkort hos er?

Självklart kan ni köpa presentkort hos oss. Om ni vill köpa ett presentkort hör ni av er till oss via telefon eller mail. Vi kommer då skicka en digital faktura till er med de belopp som ni laddar ert presentkort med.

Hur vet jag att ni har mottagit min betalning?

Du kan logga in på ”mina sidor” och klicka dig vidare till ”fakturor”. Om vår ekonomiavdelning har hunnit fylla i era uppgifter ska det framgå ifall er faktura är betald eller inte. Om ni fortfarande är osäkra eller om ni lagt ett bud via telefon kan ni alltid ringa in eller maila till oss för att få en utförligare beskrivning.

Är mitt bud bindande?

När du skapar ett konto hos oss behöver du godkänna våra köpvillkor. Detta betyder att alla de bud som läggs på vår site är bindande. Du kan därför inte dra tillbaka ett bud du lagt. 

För ytterligare frågor kring våra köpvillkor kan ni alltid höra av er till någon av våra medarbetare.

Öppettider

Öppettider: hämtning, lämning,
värdering. samt visning i våra lokaler:

Måndag – Fredag: 08:00-17:00
Lördag – Söndag: 10:00-15:00

Drott Auktioner AB / Drott Bohagsservice

Oavsett om ni behöver hjälp med värdering, tömning, uppköp, städning eller bortforsling av ett dödsbo, är vårt erfarna team redo att assistera er.

Önskar du komma i kontakt med oss direkt?

Skicka bilder och få värdering via whatsapp